Skolverket

På skolverket kan du hitta information om mycket. Här hittar du vår nya läroplan LGR11 med kursplaner och kravnivåer för det nya betygssystem och annat som är bra att veta!

www.skolverket.se

Du kan också följa Skolverket på Facebook, Twitter och YouTube.

Om bildämnet står det bland annat att läsa i LGR11:

Bilder har stor betydelse för människors sätt att tänka, lära och uppleva sig själva och omvärlden. Vi omges ständigt av bilder som har till syfte att informera, övertala, underhålla och ge oss estetiska och känslomässiga upplevelser. Kunskaper om bilder och bildkommunikation är betydelsefulla för att kunna uttrycka egna åsikter och delta aktivt i samhällslivet. Genom att arbeta med olika typer av bilder kan människor utveckla sin kreativitet och bildskapande förmåga.

Undervisningen i ämnet bild ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om hur bilder skapas och kan tolkas. Genom undervisningen ska eleverna få erfarenheter av visuell kultur där film, foto, design, konst, arkitektur och miljöer ingår.

I undervisningen ska eleverna ges möjligheter att utveckla kunskaper om hur man framställer och presenterar egna bilder med olika metoder, material och uttrycksformer. Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar sin kreativitet och sitt intresse för att skapa. Den ska också uppmuntra eleverna att ta egna initiativ och att arbeta på ett undersökande och problemlösande sätt.

Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar förståelse för hur bildbudskap utformas i olika medier. Undervisningen ska också ge eleverna möjligheter att diskutera och kritiskt granska olika bildbudskap och bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om bilder i olika kulturer, både historiskt och i nutid. Genom undervisningen ska eleverna även ges möjlighet att använda sina kunskaper om olika typerav bilder i det egna bildskapandet.

Genom undervisningen i ämnet bild ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att
• kommunicera med bilder för att uttrycka budskap, 
• skapa bilder med digitala och hantverksmässiga tekniker och verktyg samt med olika material, 
• undersöka och presentera olika ämnesområden med bilder, och 
• analysera historiska och samtida bilders uttryck, innehåll och funktioner. 

Centralt innehåll årskurs 7-9

Bildframställning 
• Framställning av berättande informativa och samhällsorienterande bilder om egna erfarenheter, åsikter och upplevelser. 
• Kombinationer av bild, ljud och text i eget bildskapande. 
• Återanvändning av bilder, material och föremål i eget bildskapande, till exempel i 
installationer. 
• Digital bearbetning av fotografier och andra typer av bilder. 
• Presentationer av eget bildskapande. 
• Rättigheter och skyldigheter, etik och värderingar när det gäller bruk av bilder samt yttrandefrihet och integritet i medier och övriga sammanhang. 

Redskap för bildframställning 
• Former, färger och bildkompositioner samt deras betydelsebärande egenskaper och hur dessa kan användas i bildskapande arbete. 
• Material och verktyg för två­ och tredimensionellt arbete och hur dessa kan användas för bestämda syften. 

Bildanalys 
• Bilder som behandlar frågor om identitet, sexualitet, etnicitet och maktrelationer och hur dessa perspektiv kan utformas och framställas. 
• Massmediebilders budskap och påverkan och hur de kan tolkas och kritiskt granskas. 
• Samtida konst­ och dokumentärbilder samt konstverk och arkitektoniska verk från olika tider och kulturer i Sverige, Europa och övriga världen. Hur bilderna och verken är utformade och vilka budskap de förmedlar. 
• Ord och begrepp för att kunna läsa, skriva och samtala om bilders utformning budskap. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar